Avui en dia gairebé tothom viatja. Molta gent, amb agències de viatge per tenir-ho tot arreglat i no tenir preocupacions. Una forma de viatjar que existeix gràcies a l'alcohol. O a l'absència d'alcohol.

En Thomas, el nostre personatge, no va créixer pensant en viatges, però sí que pensava molt en l'alcohol. Orfe de pare de ben jove, aquest anglès de bona casa s'havia criat a Melbourne (la població anglesa, no pas l'australiana), a l'ombra d'una família baptista que li deixava clar que beure o mirar noies era pecat. El 1826, amb tot just 18 anys, ja ingressava a la Temperance Society local. Aquestes societats defensaven la prohibició total de l'alcohol, repartien tríptics i feien la guitza a la sortida dels pubs tot anunciant als clients que se socarrimarien el cul a l'infern. En Thomas ho feia: repartia pamflets, cridava consignes i amb 20 anys ja va ser ordenat pastor baptista. Déu, família i la lluita contra l'alcohol. Aquesta era la seva vida fins a l'any 1841.

El juliol d'aquell any, en Thomas es dirigia a una gran trobada de la Temperance Society a Leicester. La trobada va ser un èxit, ja que durant aquells anys, cada cop s'obrien més línies de tren. I viatjar era cada cop més fàcil. En Thomas però, veia com encara molts amics no s'animaven a participar en les trobades quan es feien en altres ciutats. I va decidir posar-hi remei. Aquell juliol, va reunir-se per primer cop amb la Midland Counties Railway, l'empresa dels ferrocarrils locals, per organitzar el desplaçament de 540 membres de la societat contra l'alcohol a una manifestació. El preu del tiquet era el regular, però s'hi va afegir un dinar que seria repartit. I ell es va endur una comissió a canvi de portar tants clients. Havia nascut un negoci. Durant els següents anys, en Thomas va anar organitzant desplaçaments per als membres de la seva societat, per anar a reunions, manifestacions o trobades amb el govern per tal d'intentar fer valdre les seves opinions. El següent pas va ser crear una empresa destinada a organitzar aquests viatges.

En Thomas però, va adonar-se que el negoci podia anar més enllà, i l'agost del 1845 va organitzar els dos primers viatges de plaer per a gent de Leicester: a Liverpool i Escòcia. La idea era bona, però el tour escocès no el va acabar d'organitzar bé i va perdre-hi diners. Convençut que la idea era bona, va demanar un préstec i va fer-se d'or quan va portar, segons li agradava dir, més de 165.000 persones de l'interior d'Anglaterra a la Gran Exposició Mundial de Londres del 1851. Segurament, va inflar les xifres, però en Thomas, malgrat ser un pastor baptista, començava a entendre les lleis del mercat. Durant els següents anys, el negoci va anar creixent i va arribar la primera excursió a l'estranger, per anar a l'Exposició de París del 1855 via Calais.

El negoci començava a agafant embranzida. Primer, en forma d'excursions amb personal de l'agència, com el mateix Thomas. Però el pas revolucionari va ser tancar contractes amb viatgers independents. És a dir, encarregar-se de comprar els bitllets de tren o vaixell, pactar els hotels o els restaurants, i després deixar anar el viatger a la seva. Una de les idees més innovadores va ser crear uns cupons per a hotels, amb preus tancats per dormir arreu d'Europa. El 1863, l'Agència oferia tours per Suïssa i el 1864, per Itàlia. El 1865, es podia viatjar per tota Europa amb la seva agència i el 1865, pels Estats Units.

En Thomas, com a bon cristià, va entendre que un gran salt endavant seria organitzar viatges a Terra Santa. El 1869, ho va afegir al catàleg, oferia facilitats per fer un viatge molt complicat en aquell moment. Ell mateix va visitar Jerusalem i el seu fill John es va encarregar de fer créixer els negocis afegint excursions en vaixell pel Nil. Tancava i obria hotels a Palestina i organitzava els viatges de membres de la família reial que volien visitar els llocs sants de Jerusalem. Cada viatge d'un reietó organitzat per ells portava més clients. Molts d'ells, dels Estats Units. La marca ja era universal i va començar a guanyar encara més diners quan el mateix govern britànic el va contractar per transportar soldats, armes o correu de l'exèrcit durant campanyes militars a Egipte.

El 1891, en Thomas va morir, vell i feliç, deixant el negoci en mans del fill. La seva agència tenia oficines a mig planeta i al Regne Unit, poder dir que eres un “Cook's traveler” era mostra de distinció. Thomas Cook & Son va ser l'empresa de viatges més famosa durant dècades, però l'any 2002, va ser comprada per una empresa alemanya. El 2007, la marca va potenciar-se de nou sota el nom Thomas Cook Group. Ofereix viatges per tot el món. Pel que fa a alguns destins catalans, no amaga que s'hi pot fer festa grossa. Amb força alcohol. Si en Thomas aixequés el cap.

Fem servir cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis mitjançant la personalització de l'accés a la nostra pàgina, així com per mostrar-vos publicitat relacionada amb les vostres preferències mitjançant l'anàlisi dels vostres hàbits de navegació. Si continueu navegant, hom considera que n'accepteu el seu ús. Podeu canviar-ne la configuració o obtenir més informació accedint a l'avís legal del peu del web.

Més informació

Acceptar cookies

POLÍTICA D'ÚS DE LES COOKIES.

¿Què són les cookies?

Una cookie és un fitxer que es descarrega al vostre ordinador a l'accedir a  pàgines web determinades. Les cookies permeten a una pàgina web, entre d'altres coses, emmagatzemar i recuperar informació sobre els hàbits de navegació d'un usuari o del seu equip i, segons quina informació continguin i de quina manera s'empri, poden servir per  reconèixer l'usuari i facilitar-li la navegació i l'ús que en faci de la pàgina web.

¿Quins tipus de cookies fa servir aquesta pàgina web?

• Cookies d'anàlisi: Són les que, ja siguin  tractades per nosaltres o bé per un tercer, ens permeten quantificar el nombre d'usuaris que hi accedeixen,  per tal d'efectuar la mesura i l'anàlisi estadística del ús que en fan els usuaris en general dels servies ofertats a la pàgina web. Amb aquest objectiu,  analitzem la vostra navegació per la nostra pàgina, amb finalitat de millorar-ne el servei i el ventall d'ofertes que li oferim.

• Cookies de personalització: Són les que permeten a l'usuari accedir al servei amb algunes característiques de caràcter general predefinides, en funció d'uns criteris establerts al terminal de l'usuari. A tall d'exemple podem esmentar l'idioma, el tipus de navegador a través del qual s'accedeix al servei i la configuració regional del punt d'accés al servei, etc.


• Cookies publicitàries: Son les que, ja sigui tractades per nosaltres o per un tercer, ens permeten gestionar de la forma més eficient possible l'oferta dels espais publicitaris que hi ha a la página web, tot adequant-ne el contingut de l'anunci al contingut del servei  sol·licitat o a l'ús que en faci l'usuari de la nostra pàgina web. Per axiò, analitzem els vostres hàbits de navegació a Internet i podem mostrar-vos publicitat relacionada amb el vostre perfil de navegació.


Podeu permetre, bloquejar o eliminar les cookies instal·lades al vostre equip mitjançant la configuració de les opcions del navegador que empreu al vostre ordinador.