Milers de persones van escoltar a la ràdio que l'avió pilotat per Steponas Darius i Stasys Girénas arribaria durant les següents hores a Kaunas. I de mica en mica, una gentada va dirigir-se al modest aeroport de la ciutat per rebre els pilots. Els van esperar fins que va començar a circular el rumor que l'avió s'havia estavellat quan faltaven poques hores perquè acabés el vol més llarg sense escales fins al moment, entre Nova York i Kaunas, un recorregut de més de 6.400 km. Era el 1933 i així va perdre la vida Darius, un personatge llegendari de l'esport i la història lituana.

Darius tenia fusta d'heroi. Cada vegada que un avió s'enlaira, molts obliden que s'eleven als cels. Altres en canvi, malviuen insegurs tot el vol, conscients de la seva vulnerabilitat temporal. Darius buscava superar-se, sentir-se viu, jugar-se la pell. Formava part d'aquella generació de joves que no podia evitar sentir-se atret per aquells primers avions, enginys fràgils, màquines amb la capacitat de fer-te sentir immortal, acostant-te, de pas, a la mort. Avions petits i insegurs, no aptes per a persones amb problemes cardíacs. Naus de pioners.

Però Darius no en va tenir prou de formar part d'aquest grup de primers genis de l'aviació. Volia ser el millor. Així que va intentar unir les seves dues terres en un vol directe. Lituània i Estats Units.

Nascut a Lituània quan aquesta terra formava part de l'Imperi rus, Darius i la seva família van emigrar als Estats Units el 1907. Responent als cants de sirena americans, van creuar un oceà, passant per Ellis Island abans de rebre el passaport d'una nació jove. Home d'acció, Darius va allistar-se a l'exèrcit nord-americà, tornant a la vella Europa per lluitar durant la Primera Guerra Mundial, per la qual va ser condecorat i va arrossegar ferides de guerra. Llavors, Darius encara era un soldat de l'exèrcit de terra que alçava el cap veient aquells petits avions lluitant als cels de França.

Fill de dues terres, Darius va seguir amb emoció les notícies sobre la independència de la seva Lituània. Si el 1907 els Estats Units era la terra de les grans oportunitats, el 1919 Europa oferia nous horitzons sobre les runes, amb un munt de nacions constituint-se com a nous estats. Les tres repúbliques bàltiques van assolir la independència i Darius no va dubtar en marxar a Lituània el 1920, on va prosseguir la seva carrera com a militar. Destinat a no parar quiet, el 1923 va participar en la revolta de Klaipeda, quan els lituans van fer seva una franja de terra disputada amb Polònia que havia quedat sota el control de l'exèrcit francès.

A Lituània Darius va finalitzar la formació de pilot, després d'haver-se iniciat en l'art de volar als Estats Units. Va trigar poc a convertir-se en un dels homes més populars de Kaunas, llavors la capital lituana (Vilnius era polonesa). Als Estats Units s'havia enamorat de l'esport i el considerarava clau en el creixement de les persones i les nacions. Així va promoure la construcció del primer gran estadi de Kaunas (que encara avui porta el seu nom i el de Stasys Girénas). A més va traduir al lituà els primers reglaments de bàsquet, beisbol i hoquei sobre gel, convertint-se així en el pare de l'esport més estimat a Lituània: el bàsquet. També va fundar un diari esportiu i va destacar com a atleta.

El 1927, Darius va tornar als Estats Units, a Chicago, on va passar a treballar com a pilot de l’aviació civil i de correus, compartint avió amb un jove d'Indiana, Carl G. Jordan. Finalment, Darius va comprar-se el seu propi avió, batejat amb el nom de Lituanica. Lituània en llatí.

Darius tenia al cap fer-ne una de grossa. En aquella època, un grup de valents posava a prova els límits de l'aviació, intentant ser els primers en establir nous rècords. Charles Lindbergh s'havia convertit el 1927 en un dels homes més famosos de l'època gràcies al seu primer vol en solitari entre Nova York i París, a bord de l'Spirit of Saint Louis, però l'objectiu de Darius era superar el rècord de Russell Boardman i John Polando, que el 1931 van volar de Nova York a Istanbul sense escales, en un avió sense ràdio, portes o llums per estalviar pes.

Amb l'ajuda de Stasys Girénas, un lituà establert als Estats Units que s'havia convertit en un bon mecànic, Darius va remodelar completament el Lituanica, un Bellanca BC30, per adaptar-lo a les necessitats del seu repte: un vol transatlàntic entre Nova York i Kaunas. Es van treure quatre seients (era un avió de sis places), i es van instal·lar dipòsits de gasolina extres i nous instruments per equilibrar el vol. Això sí, era un trajecte sense cap ajuda en la navegació: un mapa, un compàs i molta traça.

El juliol del 1933, el vol va enlairar-se del Floyd Bennett Field de Nova York. Després de travessar l’Atlàntic, va trobar mal temps sobre Irlanda, però va poder seguir el seu camí, acostant-se a Kaunas. Però poques hores abans d'aterrar, després de 37 hores de vol i per causes desconegudes, l’avió va caure prop de l’antiga ciutat alemanya de Soldin, ciutat actualment anomenada Pszczelnik, a Polònia. Els dos pilots van morir a l’acte. Només faltaven 650 km per arribar a Kaunas. No van poder batre el rècord de Russell Boardman i John Polando per molt poc.

La mort de Darius i Girénas va provocar un dolor molt fort a una petita nació, que va trobar en ells els primers grans herois després de la independència. Es van decretar diversos dies de dol nacional i el seu enterrament fou un acte multitudinari que va donar pas al bateig de carrers a moltes viles. El 1934, la fama dels dos tripulants del Lituanica va provocar que el govern ordenés embalsamar els seus cossos, que van ser instal·lats a un Mausuleu a Kaunas.

Convertits en màrtirs d'una nació que començava a caminar, els cossos de Darius i Girénas no van descansar ni un cop morts. Els soviètics van destruir el Mausuleu i van amagar els cossos embalsamats, ja que van considerar que s'havien convertit en un símbol nacionalista lituà.

Actualment, els dos pilots convertits de nou en herois d'una terra on el bàsquet és una religió, descansen al cementiri de Sanciai, a Kaunas, una ciutat on els alumnes de les escoles visiten un museu per veure les restes del Lituanica.

Fem servir cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis mitjançant la personalització de l'accés a la nostra pàgina, així com per mostrar-vos publicitat relacionada amb les vostres preferències mitjançant l'anàlisi dels vostres hàbits de navegació. Si continueu navegant, hom considera que n'accepteu el seu ús. Podeu canviar-ne la configuració o obtenir més informació accedint a l'avís legal del peu del web.

Més informació

Acceptar cookies

POLÍTICA D'ÚS DE LES COOKIES.

¿Què són les cookies?

Una cookie és un fitxer que es descarrega al vostre ordinador a l'accedir a  pàgines web determinades. Les cookies permeten a una pàgina web, entre d'altres coses, emmagatzemar i recuperar informació sobre els hàbits de navegació d'un usuari o del seu equip i, segons quina informació continguin i de quina manera s'empri, poden servir per  reconèixer l'usuari i facilitar-li la navegació i l'ús que en faci de la pàgina web.

¿Quins tipus de cookies fa servir aquesta pàgina web?

• Cookies d'anàlisi: Són les que, ja siguin  tractades per nosaltres o bé per un tercer, ens permeten quantificar el nombre d'usuaris que hi accedeixen,  per tal d'efectuar la mesura i l'anàlisi estadística del ús que en fan els usuaris en general dels servies ofertats a la pàgina web. Amb aquest objectiu,  analitzem la vostra navegació per la nostra pàgina, amb finalitat de millorar-ne el servei i el ventall d'ofertes que li oferim.

• Cookies de personalització: Són les que permeten a l'usuari accedir al servei amb algunes característiques de caràcter general predefinides, en funció d'uns criteris establerts al terminal de l'usuari. A tall d'exemple podem esmentar l'idioma, el tipus de navegador a través del qual s'accedeix al servei i la configuració regional del punt d'accés al servei, etc.


• Cookies publicitàries: Son les que, ja sigui tractades per nosaltres o per un tercer, ens permeten gestionar de la forma més eficient possible l'oferta dels espais publicitaris que hi ha a la página web, tot adequant-ne el contingut de l'anunci al contingut del servei  sol·licitat o a l'ús que en faci l'usuari de la nostra pàgina web. Per axiò, analitzem els vostres hàbits de navegació a Internet i podem mostrar-vos publicitat relacionada amb el vostre perfil de navegació.


Podeu permetre, bloquejar o eliminar les cookies instal·lades al vostre equip mitjançant la configuració de les opcions del navegador que empreu al vostre ordinador.