Internet i la pornografia

Tinc un secret i no el sap ningú. És un vici terrible que no he compartit ni a família ni a amics, ni tant sols a l'internet. Diguem-ne que és com una picor, una picor estranya que només sé calmar quan quedo sola a casa, quan passo les cortines i, per fi, encenc l'ordinador. Perquè tots els vicis comencen així, quan ningú ens mira i tenim un router a prop. En el meu cas, són els vídeos de menjar. De qualsevol mena. Siguin vídeos de receptes, mukbangs o povs de carretes fregidores en àmbit urbà, street-food que en diuen, els vídeos de menjar són la meva pau. Vaig començar com tothom comença, amb l'avorriment de matinada i un cop de clic. Al principi sempre optes per alguna cosa suau, aparentment inofensiva, però de seguida acabes caient pel forat negre de l'internet. En el meu cas van ser els vídeos de menjar en miniatura a l'underground del youtube, específicament els vídeos demostració de les gominoles de joguina de la marca japonesa Popin Cookin. Destinada a nens, Popin Cookin proposava una mena de joc de cuinetes on podies imitar els plats dels adults a través d'unes gominoles que tu mateix feies barrejant polsims de colors i aigua en diminuts motlles amb forma de sushi, hamburguesa o espaguetis. L'enquadrament d'aquests vídeos només et mostra els estris del joc i la mà que els manipula, un estil entre l'unboxing més clàssic i el nostrat Una Mà de Contes. Més enllà del producte, aquests vídeos són una delicada simfonia de cric-cracs, fluix-fluix, plip-plops i nyec-nyecs que, a parer meu, van ser els pilars de l'actual bombolla de l'ASMR. I és que tots aquests vídeos de menjar que m'encanten apel·len a allò sensorial, i no tenen altre contingut que aquest. Si fa unes setmanes us explicava que el que consumim dels "influencers" és la mateixa sensació de relació social amb aquests, als vídeos de menjar consumim directament la sensació.

Segurament, d'una manera o altra, tots els vídeos de menjar formen part del cantó fosc de les xarxes, el món de l'ASMR. A hores d'ara ja deveu tenir una idea més o menys formada de què és això de l'ASMR. De l'anglès "autonomous sensory meridian response", és tracta d'un gènere de vídeos que es centren en àudios, sons i sorollets que, o bé ens fa sentir pessigolleig, benestar i gustet, o bé ens fa voler fugir al camp, entrar dins d'una cova i no sortir-ne mai. Això és perquè es diu que aquest efecte sonor del xiuxiueig emula una intimitat que ens pot fer sentir acompanyats o terrible angúnia. Hi ha qui es relaxa sentint a desconeguts amorosint-los com si fos la pròpia mare o hi ha qui, com jo, es crispa de cap a peus només d'entreveure una intenció d'abraçada als ulls de l'altre. Ara, si deixem completament de banda l'ASMR humà, a mi, en canvi, els sons d'algú cuinant sí que em relaxen. Sovint, quan no puc dormir em poso vídeos de receptes o documentals de cuina. No sé si és la falsa promesa d'acabar menjant, fantasia inevitable en veure algú que cuina, o el caràcter quasi terapèutic de tot allò que té un procés i no és Catalunya. El mateix passa amb els vídeos de maquillatge o els d'en Bob Ross fent quadres; comences des de zero i veus com es va construint, sorollet a sorollet, un èxit més o menys artístic.

Ara, això seria la cara més neta de la vergonya d'aquest pou. Tothom sap que un cop treus el nas per algun forat de l'internet, aquest t'hi enganxa les ventoses i t'arrossega fins a les clavegueres més estranyes de l'HD. Comences veient vídeos de receptes fins que l'algoritme et recomana un tour de streetfood per Corea, en primera persona. De moment, bé. Tot són menjars que no entens gaire però que tastaries de bon grat, i de seguida veus que amb passejar a través de la pantalla no n'hi ha prou. I és que, com menges, a través de la pantalla? És així, amb aquesta innocent pregunta que acabes arribant als mukbangs. Mukbang és una paraula coreana que uneix els dos termes "meogneun", menjar, i "bangsong", retransmissió. Perquè és literalment això: una retransmissió del fet de menjar, com si fos un partit del Barça. Aquest fenomen té origen a Corea del Sud a principis dels 2010, quan es van començar a popularitzar els vídeos de gent menjant grans quantitats de menjar. Avui, havent arribat al pic de popularitat, trobem que el fenomen s'ha extès per tot el món, amb influencers mukbangers internacionals que acumulen milions de seguidors al youtube. Una de les meves preferides és Stephanie Soo, una youtuber californiana amb arrels coreanes que es dedica a gravar-se menjant grans quantitats d'el que sigui. Pollastre arrebossat amb pols de cheetos, noodles fets de salmó cru, el que sigui. Hi ha un punt hipnòtic en el veure a gent menjar, i, sobretot, menjar tant. És una mena de pornografia de l'abundància, com els "hauls", els vídeos sobre productes que has comprat, o els tours de les noves cases. Veient aquests vídeos consumeixes l'experiència del menjar, però sense menjar. Perquè ells no només mengen, sinó que gemeguen, xerren, bavegen i et descriuen com és tot allò que endrapen. Hi ets dins sense tastar-ho.

Internet et ven la idea de l'experiència. Igual que allò que publiques ho fas recreant el teu jo ideal, el que vols que sigui la teva vida de cara a la galeria, allò que consumeixes com a internauta pertany també al món de l'experiència platònica. I per això ens enganxa. És impossible que res sigui més bo que aquell menjar que mai tastaràs, però que veus saborejar a l'altre. La norma 34 de l'internet diu que si alguna cosa existeix, se'n farà pornografia. I, lluny del seu sentit més literal, crec que és veritat. Internet sempre trobarà la manera de capitalitzar les nostres desesperacions, vicis i pecats. Internet fa pornografia de tot allò que podem viure tornant-ho un bé de consum. Menjar, passejar, fer el turista, conèixer gent fer amics, el que sigui. I aquesta pornografia acaba fent sembli que gaudeixis veient la casa d'un altre com si fos teva, que tot aquest menjar que engoleix et calmarà la panxa o que l'influencer que t'explica la vida a través de la pantalla t'està escoltant.

Fem servir cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis mitjançant la personalització de l'accés a la nostra pàgina, així com per mostrar-vos publicitat relacionada amb les vostres preferències mitjançant l'anàlisi dels vostres hàbits de navegació. Si continueu navegant, hom considera que n'accepteu el seu ús. Podeu canviar-ne la configuració o obtenir més informació accedint a l'avís legal del peu del web.

Més informació

Acceptar cookies

POLÍTICA D'ÚS DE LES COOKIES.

¿Què són les cookies?

Una cookie és un fitxer que es descarrega al vostre ordinador a l'accedir a  pàgines web determinades. Les cookies permeten a una pàgina web, entre d'altres coses, emmagatzemar i recuperar informació sobre els hàbits de navegació d'un usuari o del seu equip i, segons quina informació continguin i de quina manera s'empri, poden servir per  reconèixer l'usuari i facilitar-li la navegació i l'ús que en faci de la pàgina web.

¿Quins tipus de cookies fa servir aquesta pàgina web?

• Cookies d'anàlisi: Són les que, ja siguin  tractades per nosaltres o bé per un tercer, ens permeten quantificar el nombre d'usuaris que hi accedeixen,  per tal d'efectuar la mesura i l'anàlisi estadística del ús que en fan els usuaris en general dels servies ofertats a la pàgina web. Amb aquest objectiu,  analitzem la vostra navegació per la nostra pàgina, amb finalitat de millorar-ne el servei i el ventall d'ofertes que li oferim.

• Cookies de personalització: Són les que permeten a l'usuari accedir al servei amb algunes característiques de caràcter general predefinides, en funció d'uns criteris establerts al terminal de l'usuari. A tall d'exemple podem esmentar l'idioma, el tipus de navegador a través del qual s'accedeix al servei i la configuració regional del punt d'accés al servei, etc.


• Cookies publicitàries: Son les que, ja sigui tractades per nosaltres o per un tercer, ens permeten gestionar de la forma més eficient possible l'oferta dels espais publicitaris que hi ha a la página web, tot adequant-ne el contingut de l'anunci al contingut del servei  sol·licitat o a l'ús que en faci l'usuari de la nostra pàgina web. Per axiò, analitzem els vostres hàbits de navegació a Internet i podem mostrar-vos publicitat relacionada amb el vostre perfil de navegació.


Podeu permetre, bloquejar o eliminar les cookies instal·lades al vostre equip mitjançant la configuració de les opcions del navegador que empreu al vostre ordinador.