Les plantes i la marca Barcelona

Quan vaig veure la fotografia de les 2.292 plantes assegudes a les butaques del Liceu a la portada de La Vanguardia, ja van fer-me mala espina i ni tan sols vaig caure que era un plagi. El ‘Concert pel Biocè’, una acció de l’artista val·lisoletà Eugenio Ampúdia, va ser una de les traques mediàtiques per impulsar la represa de l’activitat cultural del desconfinament, i el 23 de juny va merèixer la foto de portada del diari més important de Catalunya, el bitllet d’opinió del seu director, un article informatiu a doble pàgina a l’interior, una columna d’un expert i, finalment, un altre text d’un dels sotsdirectors. En cap de les 4 peces s’esmentava ‘Viver’, una obra de l’artista català Perejaume que es va presentar al CCCB el 2018, que Ampúdia copia i desvirtua descaradament tal com ha explicat el mateix Perejaume en un article a l’Ara. Però el plagi entre ignorat i ocultat és només una derivada del problema en el fons d’aquesta forma: aquelles plantes risiblement exòtiques fotografiades com en un fulletó d’agència de viatges representen una idea eixorca de Barcelona.

Perejaume és un artista seriós que treballa des de i per als marges de l’agrarietat, que són marges i alhora el centre del qual neix tot. Per això hi ha una tensió simbiòtica entre l’interès que la seva obra ha despertat en les grans institucions de l’art contemporani, academicistes, urbanites i oligàrquiques; i la naturalesa de la feina de l’artista, humil, decreixentista, pagesa. Personalment, no sento una oposició frontal contra l’art obscenament comercial: aplaudeixo Andy Warhol per haver trollejat la cultura sencera, Damien Hirst em va fer esclatar el cap en el seu dia... precisament per la naturalesa salvatge de la imaginació, es poden trobar sentits infinitament fèrtils en propostes imbricades amb la bogeria capitalista, i penso que, per exemple, Salvador Dalí demostra la possibilitat d’una síntesi virtuosa entre l’art arrelada a un paisatge hiperlocal i una avidesa de dollars universal. A més, a l’altre extrem hi ha artistes que frueixen venent-se hipòcritament en contra de tot això que són uns ploms buits i uns arribistes. Sobre Perejaume, trobo que és boníssim: n’hi ha prou de llegir-lo per veure com lliga les idees i les paraules, la reflexió i la poesia, el vell i el nou: un goig i una deu de sensibilitat terrestre i intel·ligència astral.

Per tot plegat quin gust mullar-se en una good old fashioned polèmica artística i dir que visca Perejaume i fora Ampúdia. És que no hi ha color: si alguna cosa esmena la disbauxa mundial accelerada per la pandèmia, és la cultura turística i publicitària que traspua ‘Concert pel Biocè’, un esdeveniment sense treball de fons ni forma, deslocalitzat i empaquetat per al consum ràpid i la reproducció insulsa. Cada art reflecteix un món, i el món en què vivim és fill d’una art de l’especulació que s’ha devorat a ella mateixa i ens ha deixat a nosaltres havent de pagar la factura de la festa. Que seguirem aplaudint als que ens roben la cartera? ‘Concert pel Biocè’ és el Fòrum de les Cultures de Joan Clos: Barcelona convertida en una marca hortera i esqueixada, un collage de no-res que colga de ciment la terra que hauria de ser-nos pròpia. També fa feredat veure la inèrcia de les elits barcelonines en vendre’s la ciutat d’aquesta manera tan pobra, que La Vanguàrdia no pugui resistir la divulgació acrítica d’aquesta imatge quan dins del mateix diari no falten bones plomes que, arran de la pandèmia, ja fa temps que criden a repensar tot el que representa.

No és el mateix una idea que una marca. Les plantes de Perejaume són espècies autòctones criades en un viver, i les d’Ampúdia són importacions tropicals comprades en una floristeria. En els textos del poeta hi ha vida i preguntes que van al moll de l’os, en la fitxa del ‘Concert pel Biocè’, xerrameca hipster. La gràcia de l’art és que fa que els sentits pensin, i mentre que les formes tropicals mal assegudes a la platea del Liceu (pobretes) disloquen i enfarfeguen, les fulles esquerpes i humils de ‘Viver’ ens parlen a poc a poc de nosaltres mateixos. És la diferència entre un lloc i una postal. Fa massa temps que creem per un públic passiu i acrític, desarrelat i prim, i no parlo només d’artistes. Que n’és d’irònic, doncs, que Perejaume hagi treballat tota la vida, precisament, en la possibilitat de crear per a un no-públic tal com crea la natura. Quan vius des de l’arrel que t’és pròpia, en surt el producte fèrtil de la terra, el fruit que es pot vendre i comprar tranquil·lament tal com es ven i es compra en un mercat local, l’intercanvi que vertebra el camp amb la ciutat contra la intempèrie de les relacions típiques del centre comercial. Hem de saber d’on surt la nostra idea de Barcelona.

 

Fem servir cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis mitjançant la personalització de l'accés a la nostra pàgina, així com per mostrar-vos publicitat relacionada amb les vostres preferències mitjançant l'anàlisi dels vostres hàbits de navegació. Si continueu navegant, hom considera que n'accepteu el seu ús. Podeu canviar-ne la configuració o obtenir més informació accedint a l'avís legal del peu del web.

Més informació

Acceptar cookies

POLÍTICA D'ÚS DE LES COOKIES.

¿Què són les cookies?

Una cookie és un fitxer que es descarrega al vostre ordinador a l'accedir a  pàgines web determinades. Les cookies permeten a una pàgina web, entre d'altres coses, emmagatzemar i recuperar informació sobre els hàbits de navegació d'un usuari o del seu equip i, segons quina informació continguin i de quina manera s'empri, poden servir per  reconèixer l'usuari i facilitar-li la navegació i l'ús que en faci de la pàgina web.

¿Quins tipus de cookies fa servir aquesta pàgina web?

• Cookies d'anàlisi: Són les que, ja siguin  tractades per nosaltres o bé per un tercer, ens permeten quantificar el nombre d'usuaris que hi accedeixen,  per tal d'efectuar la mesura i l'anàlisi estadística del ús que en fan els usuaris en general dels servies ofertats a la pàgina web. Amb aquest objectiu,  analitzem la vostra navegació per la nostra pàgina, amb finalitat de millorar-ne el servei i el ventall d'ofertes que li oferim.

• Cookies de personalització: Són les que permeten a l'usuari accedir al servei amb algunes característiques de caràcter general predefinides, en funció d'uns criteris establerts al terminal de l'usuari. A tall d'exemple podem esmentar l'idioma, el tipus de navegador a través del qual s'accedeix al servei i la configuració regional del punt d'accés al servei, etc.


• Cookies publicitàries: Son les que, ja sigui tractades per nosaltres o per un tercer, ens permeten gestionar de la forma més eficient possible l'oferta dels espais publicitaris que hi ha a la página web, tot adequant-ne el contingut de l'anunci al contingut del servei  sol·licitat o a l'ús que en faci l'usuari de la nostra pàgina web. Per axiò, analitzem els vostres hàbits de navegació a Internet i podem mostrar-vos publicitat relacionada amb el vostre perfil de navegació.


Podeu permetre, bloquejar o eliminar les cookies instal·lades al vostre equip mitjançant la configuració de les opcions del navegador que empreu al vostre ordinador.