14 years challenge

L'altre dia l'Arnau Rius va publicar un article en què, un cop més, alertava de la dramàtica situació del català als mòbils dels joves. I, un cop més, proposava idees per revertir aquesta tendència dins el nou món audiovisual, encara que ja anem tard i malament. No és la primera bengala que s'enlaira enmig del desert; i, vist el panorama, avui ja podem saber que no serà l'última.

En aquest cas, les idees que proposava anaven adreçades, majoritàriament, a la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals. Segons Rius, ja fa temps que TV3 hauria de tenir centenars de miniproductes actius a TikTok, Instagram, Twitch i Youtube. Centenars de creadors del món audiovisual que generin continguts com a freelance i que cobrin de la CCMA, com qualsevol altre treballador. Centenars de joves que ressuscitin un cos quasi inert i que comencin a crear referents entre les generacions que creixen orfes de veus influents en català.

Crec que és una idea plena de sentit comú, com tantes altres que han aparegut els últims mesos. Però són idees que, malauradament, no van enlloc, perquè no surten de qui té el volant a les mans, sinó de ciutadans particulars que no tenen veu ni vot per decidir res. Només tenen la desesperació al cos.

És la CCMA qui fa mesos i mesos que hauria d'estar implementant aquestes idees, si el seu objectiu fos el de garantir una presència forta i normalitzada del català en el món audiovisual (sobretot allà on fa més falta). Però, lamentablement, ara mateix ni tan sols sabem del cert si aquesta és la seva meta a abril de 2020.

L'última notícia que tenim en aquest sentit és del 2006, quan es va redactar el darrer Contracte Programa de la CCMA (aleshores, CCRTV). En aquell contracte s'hi detallaven uns compromisos, unes funcions i unes obligacions de servei públic que la corporació havia de complir. I entre aquests compromisos s'hi incloïen "contribuir a la normalització lingüística i cultural", "impulsar la promoció de l'espai català de comunicació" i "contribuir a la promoció de la indústria audiovisual catalana".

Si es volgués, doncs, idees assumibles econòmicament com la dels miniproductes a les xarxes socials -i tantes altres!- ja es podrien estar aplicant. Els compromisos que acabem de mencionar servirien per acollir iniciatives com aquesta, que contribuïssin a salvar el català del forat en què es troba al mòbil dels joves. És una de les tasques que es va atribuir la CCMA. O ho era el 2006.

Avui, però, no sabem ben bé què es proposa, la CCMA. No sabem què pensa de la realitat del segle XXI, d'aquest món estrany amb mòbils, pantalles tàctils, stories i tiktoks. Perquè quan es van redactar aquells compromisos encara no existia gairebé cap de les xarxes socials que avui monopolitzen el dia a dia dels joves. De fet, al 2006 no existia pràcticament res, allò era un altre món, amb uns altres joves, unes altres rutines, uns altres referents, una altra fotografia demogràfica i social. Era el 2006.

Han passat 14 anys i la incompareixença de la televisió pública està sent decisiva perquè el català agonitzi entre les noves generacions. La CCMA continua amb la mirada fixa i perduda, incapaç d'actualitzar-se davant el nou món, incapaç d'adaptar el vell full de ruta al nou context. Pel camí hem perdut 14 anys de canvis i de transició valuosíssims; poca cosa comparat amb el miler llarg d'anys que podem perdre si el català acaba desapareixent.

 

Fem servir cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis mitjançant la personalització de l'accés a la nostra pàgina, així com per mostrar-vos publicitat relacionada amb les vostres preferències mitjançant l'anàlisi dels vostres hàbits de navegació. Si continueu navegant, hom considera que n'accepteu el seu ús. Podeu canviar-ne la configuració o obtenir més informació accedint a l'avís legal del peu del web.

Més informació

Acceptar cookies

POLÍTICA D'ÚS DE LES COOKIES.

¿Què són les cookies?

Una cookie és un fitxer que es descarrega al vostre ordinador a l'accedir a  pàgines web determinades. Les cookies permeten a una pàgina web, entre d'altres coses, emmagatzemar i recuperar informació sobre els hàbits de navegació d'un usuari o del seu equip i, segons quina informació continguin i de quina manera s'empri, poden servir per  reconèixer l'usuari i facilitar-li la navegació i l'ús que en faci de la pàgina web.

¿Quins tipus de cookies fa servir aquesta pàgina web?

• Cookies d'anàlisi: Són les que, ja siguin  tractades per nosaltres o bé per un tercer, ens permeten quantificar el nombre d'usuaris que hi accedeixen,  per tal d'efectuar la mesura i l'anàlisi estadística del ús que en fan els usuaris en general dels servies ofertats a la pàgina web. Amb aquest objectiu,  analitzem la vostra navegació per la nostra pàgina, amb finalitat de millorar-ne el servei i el ventall d'ofertes que li oferim.

• Cookies de personalització: Són les que permeten a l'usuari accedir al servei amb algunes característiques de caràcter general predefinides, en funció d'uns criteris establerts al terminal de l'usuari. A tall d'exemple podem esmentar l'idioma, el tipus de navegador a través del qual s'accedeix al servei i la configuració regional del punt d'accés al servei, etc.


• Cookies publicitàries: Son les que, ja sigui tractades per nosaltres o per un tercer, ens permeten gestionar de la forma més eficient possible l'oferta dels espais publicitaris que hi ha a la página web, tot adequant-ne el contingut de l'anunci al contingut del servei  sol·licitat o a l'ús que en faci l'usuari de la nostra pàgina web. Per axiò, analitzem els vostres hàbits de navegació a Internet i podem mostrar-vos publicitat relacionada amb el vostre perfil de navegació.


Podeu permetre, bloquejar o eliminar les cookies instal·lades al vostre equip mitjançant la configuració de les opcions del navegador que empreu al vostre ordinador.